“Ангел такий прозорий, що через нього ллється на нас і досягає до нас світло Божественне… через них ми пізнаємо не їх, а живого Бога, Якого вони пізнали.”
Святитель Григорій Палама
Роль ангелів в реалізації спасіння людського роду є винятковою. Слово ангел, в перекладі з грецької, означає вісник. Ця їхня роль була підтверджена архангелом Гавриїлом, який приніс Діві Марії радісну звістку про те, що від неї народиться Спаситель Світу.
Небесні духи були створені Господом ще до творіння світу матеріального. І коли на небі стався бунт і Денниця (Сатана), разом з частиною ангелів, вирішив повстати на Бога, вірні Йому ангели, на чолі з архістратигом Михаїлом (архістратиг – начальник ангельського війська) скинули Сатану у безодню. З тих пір війна між ангелами Царства Божого і ангелами темряви не припиняється, і поле цієї війни – рід людський.
В сьогоднішній день Православна Церква вшановує архістратига Божого Михаїла разом з усім собором (від слова зібрання) святих ангелів.
Святкувати собор святих ангелів свята Церква стала згідно переказу святих отців після того, як відкинула стародавнє нечестиве шанування ангелів, встановлене єретиками і ідолопоклонниками.
Ще в Старому Завіті, коли люди, відступивши від Бога, Творця свого, стали приносити жертви сонцю, місяцю, і зіркам, – вони стали поклонялися і приносити жертви також і ангелам. Про це так сказано в книзі Царств: “кадили Ваалу, сонцю і місяцю і сузір’ям, і всьому воїнству небесному” (4 Цар. 32, 5).
Таке неправильне шанування ангелів було сильно поширене за часів святих апостолів, оскільки були деякі єретики, які учили звершувати поклоніння ангелам таке ж, як Самому Богу.
Були і такі єретики, які проповідували, що ангели – творці всього видимого і, як безтілесні, вищі і більш гідні шанування Самого Христа. Архангела ж Михаїла називали богом євреїв.
Інші, що займалися чаклунством і зваблюванням людей, під ім’ям ангелів закликали бісів і служили їм, називаючи їх ангелами.
Коли ж таке неправильне шанування ангелів було осуджене, то встановилося правильне шанування їх – як служителів Божих і хранителів роду людського.
Згідно давньо-християнському церковному письменнику Діонісію Ареопагиту, учню апостола Павла, чинів ангельських налічується дев’ять. Ці дев’ять чинів ангельських розділяються на три ієрархії – кожної по три чини – вищу, середню і нижчу.
Вищі чини – серафими, херувими і престоли. У середній ієрархії знаходяться: господства, сили і власті. У нижчій ієрархії також три чини: начала, архангели і ангели.
Хоча по своєму положенню і по даній від Бога благодаті всі чини мають різні найменування, проте мають вони загальну назву – ангели.
Служіння ж їх різне і неоднакове, і кожен чин має своє власне призначення, оскільки премудрий Творець не всім однаковою мірою відкриває таємниці Свого наміру, але від одних до інших, через вищих освічує нижчих, відкриваючи їм Свою волю, яку повеліває виконувати.
Над всіма вищеназваваними дев’ятьма небесними чинами ангелів начальником і вождем поставлений Богом святий архістратиг Михаїл, як вірний служитель Божий.
Таке об’єднання святих ангелів, на чолі з Архангелом Михаїлом, одержало ім’я Собору ангельського, оскільки вони разом і одноголосно славлять Отця, і Сина, і Святого Духа, – Святу Трійцю.
Джерело: Чернігівські єпархіальні відомості